De trein, bus, tram en metro zijn vormen van openbaar vervoer (ov). Vervoersbedrijven hebben extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.

OV-chipkaart

De OV-chipkaart is de betaalpas voor al het openbaar vervoer in Nederland. Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Op Seniorweb vindt u uitleg over de OV-chipkaart.

Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Deze website legt uit wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.

Een reis plannen met 9292

Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kunt u uitzoeken hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron u moet zijn en waar u moet overstappen. Ook krijgt u een melding bij vertraging.

Op Seniorweb vindt u stap-voor-stap uitleg over het plannen van een reis via 9292.nl of de 9292-app op uw smartphone of tablet.

Toegankelijke reis plannen via 9292

9292 kan bij het plannen rekening houden met een lichamelijke of visuele beperking. Zo kunt u reisadviezen maken met langere overstaptijd of waarbij u zo min mogelijk hoeft te lopen. Blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Een instructie voor het aanzetten van deze opties vindt u op Seniorweb.

Hulp van een ov-ambassadeur

Moet u nog wennen aan het reizen met een OV-chipkaart of het online plannen van uw reis? Dan kunt u hulp en advies krijgen van een OV-ambassadeur. Dit zijn vrijwilligers die zelf op leeftijd zijn en u graag uitleggen hoe het werkt.

Assistentie op het station

Gaat u met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan u helpen bij het in- en uitstappen. Dat kunt u van te voren aangeven door te bellen naar het vervoersbedrijf. Bij de Nederlandse Spoorwegen kan het ook door in te loggen op de website.

NS Perronwijzer-app

Kunt u de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kunt u misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op uw smartphone. Deze app geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar u op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kunt u nog een laatste keer controleren of u wel in de juiste trein stapt.

Meer uitleg over de app en downloadlinks vindt u op de website van de NS.

OV-Begeleiderskaart

Met een OV-Begeleiderskaart kaart kan er 1 begeleider gratis met u meereizen in de trein, tram, bus en de metro. U kunt de kaart aanvragen wanneer u door een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. De kaart staat op uw naam, dus u kunt bij iedere reis kiezen wie u als begeleider meeneemt.

Via het telefoonnummer 030-235 4661 kunt u een OV-Begeleiderskaart aanvragen. Of vul het aanvraagformulier in op de website van Argonaut Advies.

Reisproducten voor blinden en slechtzienden

Inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart kan lastig zijn voor mensen die niet goed zien. Daarom zijn er speciale abonnementen voor mensen met een visuele beperking.

Voor bus, tram en metro: Sentire

Met het Sentirereisproduct krijgt u korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaalt u alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. U kunt ermee reizen met de bus, metro, tram en OV over water, maar niet met de trein.

Meer informatie over Sentire vindt u op de website van Connexxion.

Voor de trein: OV-chip Plus

Met een OV-chip Plusabonnement kunt u van te voren telefonisch uw reis boeken bij de NS Klantenservice, of online via uw NS-account. Daardoor hoeft u niet in te checken met uw OV-chipkaart. Met OV-chip Plus kunt u in heel Nederland reizen met alle treinvervoerders, maar niet met de bus, tram of metro.

Meer informatie over OV-chip Plus vind je op de website van de NS.

Voor werk: NS-Businesscard

Reist u voor uw werk, dan kunt u ook reizen met een NS-Businesscard. Die is geldig in zowel trein als andere vormen van ov. Met de NS-Businesscard moet u wel in- en uitchecken. Aan het eind van de maand krijgt u een factuur met uw reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kunt u dit laten herstellen.

Meer informatie over de NS Businesscard vindt u op de website van de NS.

Kortingskaarten

Er zijn verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.

Maar wat als het niet gaat?

Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.

In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.

Vergelijk hulpaanbod